BLOG

Sociale ondernemers combineren impact met commercie

Sociale ondernemingen zijn organisaties die een product of dienst leveren, primair ondernemen vanuit een maatschappelijke missie (impact first) en winst zien als een middel en niet als doel.

Veel sociale ondernemingen (45% volgens de Social Enterprise Monitor 2020) zien sales als grootste obstakel om meer maatschappelijke impact te maken. Het aantrekken en behouden van klanten is voor veel ondernemers lastig in een situatie waarin de maatschappelijke impact voorop staat. Dit vraagt ook om een ander type sales dan de klassieke autoverkoper of de verkoper aan de deur. Verkoop voor sociale ondernemers draait veel meer om het opbouwen van duurzame relaties met je klanten en je doelgroep.

Deze ondernemers staan voor de uitdaging om hun doelgroep te overtuigen niet alleen de economische waarde te tellen, maar ook de ecologische, sociale en maatschappelijke waarde. Hierdoor bied je veel meer waarde met hetzelfde product of dezelfde dienst als een concurrent die geen sociale onderneming heeft. En daar kan vervolgens daarom ook een hogere prijs voor gevraagd worden. Hierdoor wordt er meer gevraagd van een commerciële medewerker bij sociale ondernemingen.

Ik wil juist deze ondernemers graag helpen. Sociale ondernemingen helpen om hun impact te vergroten met winst als middel. Daarom help ik deze organisaties met het professionaliseren van hun commerciële afdeling door meer structuur, duurzame klantrelaties en een duidelijke richting. Met gedeeld risico en gedeelde winst kunnen we samen winnen. Welke sociale ondernemingen kunnen wel een commerciële upgrade gebruiken?

Laat het mij weten via [email protected] of in de comments, want samen kunnen we deze verandering in gang zetten.

Contact