BLOG

Korte termijn denken

Veel mensen en organisaties zijn sterk gefocust op de korte termijn. Het liefst willen we instant resultaat in de vorm van feedback, likes of shares. Niet alleen op sociale media, maar ook in onze economie. Grote groepen aandeelhouders willen dividend en korte termijn waardestijgingen. Ook de sales bij veel bedrijven is vaak gericht op de korte termijn. Hierbij is het behalen van vooraf gestelde doelen het hoogst haalbare. Helaas is korte termijn resultaat niet altijd de beste voorspeller van lange termijn resultaat.

Veel salestechnieken zijn gericht op deze korte termijnresultaten. Denk aan targets of bonussen bij het binnenhalen van nieuwe klanten en een gebrek aan targets of bonussen voor het creëren van ambassadeurs ipv klanten. Wat jammer is hierbij is dat korte termijn sales ten koste kan gaan van de lange termijn. Heel zwart-wit gezegd is het binnenhalen van een nieuwe klant met een klein smoesje goed voor de korte termijn, maar minder goed voor de lange-termijnrelatie. Hier heel mooi uitgelegd door Simon Sinek.

Als ik bij mijn opdrachtgevers kijk naar duurzame groei en duurzame sales, dan zijn er betere manieren om hiermee om te gaan. Hierbij is het essentieel dat je gelooft in de lange(re) termijnstrategie. Dat je niet instant resultaat ziet, maar dat je investeert in de langere termijn. Dat je niet direct opgeeft als je niet directe feedback krijgt. Lees hier ook meer over in mijn blog over continuïteit vs intensiteit.

Elke dag een stukje bouwen aan een goede relatie met klanten en potentiële klanten is een duurzame manier om te groeien. Het is niet de snelste manier om winst te maken, het is ook niet gegarandeerd een succes, maar als je de juiste snaar raakt, dan heb je op de lange termijn een betere relatie. Daarom is het belangrijk om eerst goed te bedenken als organisatie wat je wilt, wat de producten of diensten zijn die je aanbiedt en wie jouw doelgroep is. Helemaal mooi als je ook nog kunt achterhalen hoe je de betreffende organisatie kunt helpen zonder commerciële insteek.

Vertrouwen is het allerbelangrijkste. In jezelf, in deze strategie en in jouw organisatie. En eventueel in de partners met wie je samenwerkt. Dat is mijn uitgangspunt.

Contact