BLOG

Van helpende hand naar verkoper

20 jaar geleden werkte Bram, 16 jaar oud, regelmatig in de tv-winkel van zijn ouders. De zaak in hartje Den Bosch draaide goed en naast de 10 verkopers die er rondliepen hielp Bram regelmatig op een vrije dag mee met allerlei klusjes. Eerst vooral in het magazijn, maar steeds vaker mocht Bram ook in de winkel helpen met de kassa. Doordat hij vaker in de winkel was, sprak hij ook steeds vaker klanten. Bram was geen techneut en had niet heel veel verstand van tv’s, maar mensen helpen deed hij graag.

Zo kwamen op een dag mensen naar hem toe met de vraag of hij ze kon helpen met een nieuwe tv. Bram keek snel rond of er een verkoper beschikbaar was om hen te helpen, maar die waren allemaal druk. Dus Bram besloot hen zelf te helpen. Hij vroeg waar ze naar op zoek waren, wat ze belangrijk vonden en samen met hen liep hij de winkel rond terwijl hij naar de specificaties keek om de verschillen uit te leggen. Hij wist zelf ook niet veel van tv’s, dus moest hij alles opzoeken. Nadat ze samen de winkel waren doorgelopen en samen hadden uitgezocht welke tv het beste bij hen paste liep hij naar de kassa en al snel liepen deze klanten tevreden de winkel uit.

Zijn vader had het zien gebeuren en was apetrots. Een eerste verkoop, en dat zonder ooit in de winkel te hebben gestaan. In de weken daarna gebeurde dit steeds vaker. Het waren drukke tijden en zodoende kwamen steeds meer mensen bij Bram met vragen. Bram liep telkens met de klant door de winkel, zocht ter plekke de verschillen tussen de tv’s uit en steeds meer klanten vonden op die manier de tv die bij hen paste.

Steeds vaker begonnen mensen specifiek naar Bram te vragen en al snel was hij de beste verkoper van de zaak. Hoewel hij niet fulltime in dienst was besloot zijn trotse vader hem een sales training te laten volgen, net als de andere verkopers hadden gehad. Hij leerde verkoopstrategieën, manieren om mensen te overtuigen en kreeg tips in de rollenspellen die hij deed om hem een nóg betere verkoper te maken.

Toen Bram weer terugkwam in de winkel, ging hij enthousiast aan de slag met alle kennis en vaardigheden die hij had opgedaan. Hij paste de gesprekstechnieken toe, werkte volgens bepaalde kpi’s en werkte nog harder dan daarvoor. Maar er gebeurde iets dat hij niet had verwacht: hij werd geen betere verkoper. Sterker nog: hij verkocht steeds minder tv’s voordat hij alle trainingen had gehad. Hoe was dat mogelijk?

Zijn vader zag het ook en vroeg aan klanten of zij wisten wat het probleem was.  “Eerder was Bram een echte meedenker. Hij luisterde naar wat ik hem vertelde, en probeerde zonder gedoe uit te zoeken wat voor tv daar het beste bij past. Nu heb ik meer het gevoel dat hij me iets probeert aan te smeren.” Voor zijn vader was het duidelijk: door Bram op te leiden tot verkoper werd hij een minder goede verkoper. Hij verloor het plezier in zijn werk en daarmee ook de charme die hij voorheen wel had. Voor Bram was het duidelijk: hij was het plezier in zijn werk kwijt, besloot dat verkopen toch niet zijn roeping was en ging weer terug naar zijn oude stek in het magazijn en aan de kassa.

Veel mensen zijn niet op zoek naar een verkoper als ze iets willen hebben. Ze zoeken iemand die met hen mee zoekt, die vragen stelt en erachter komt wat de je precies wilt. En dan volgt het resultaat vanzelf. Welke Bram wil jij tegenkomen als je in de winkel staat?

Contact