Veel ondernemers zitten bomvol ideeën. Ze willen zichzelf presenteren en laten zien wat ze kunnen. Het liefst zonder te veel nee te zeggen. Dus ligt de focus op alles. En dat kan natuurlijk niet, dus de focus ligt nergens op.
Kiezen. Hoe meer keuze we hebben, hoe lastiger het wordt. En met alle mogelijkheden die we tegenwoordig hebben is dat niet makkelijk. Ook niet voor ondernemers, want die moeten vaak kiezen. Als jij niet kiest, dan wordt er voor je gekozen. Keuzes maken als ondernemer is essentieel om kwaliteit te kunnen leveren. Als jouw focus overal is, dan is deze dus nergens.
Als een freelancer tegen jou zegt dat ze expert is in het bouwen van websites, maar ook in SEO, SEA, podcasts, vlogs, social media en video editing, in online campagnes en ook in content marketing, dan klinkt dat wellicht minder geloofwaardig dan een freelancer die wel kiest. Die aangeeft wel goed te zijn in het bouwen van websites en om deze op een SEO verantwoorde manier op te bouwen, maar dat je voor een online campagne beter een ander(e specialist) kan zoeken. Door aan te geven wat je minder goed kan, worden de dingen die je wel goed kan krachtiger. Een voetballer die kan keepen, verdedigen, aanvallen en op het middenveld op de voeten uit kan is fijn als je een team hebt zonder wissels, maar iemand die zich specialiseert op 1 positie zal op die positie waarschijnlijk beter worden. En als jij een spits zoekt, dan prefereer je waarschijnlijk iemand die juist goed is in het maken van goals. Kiezen voor kwaliteit, niet voor kwantiteit.
Voor ondernemers geldt dit ook. Te vaak zie ik ondernemers die niet durven te kiezen, die alles willen doen en geen nee willen verkopen. Dit is zonde. Daardoor geef je namelijk niets prioriteit. En door te kiezen wat je niet doet houd je tijd over om nog beter te doen wat je wel kiest. Door nee te verkopen heb je meer tijd, rust en ruimte om zelf te kiezen waar je ja tegen zegt. En om die dingen vervolgens ook veel beter te doen.
Het is veel ondernemers eigen om steeds groter te denken, nieuwe producten te lanceren, meer mensen aan te nemen, kansen te grijpen, nieuwe samenwerkingen aan te gaan en altijd op zoek te zijn naar meer. Vaak zorgt dit ervoor dat een bedrijf afdrijft, dat er steeds meer tijd en energie besteed moet worden aan het in de lucht houden van alle ballen. En daardoor zijn ze zelf heel druk en hebben ze geen tijd meer om om zich heen te kijken. En dat is het begin van het einde.
Dus alsjeblieft: durf te kiezen! Bepaal wat jouw prioriteit heeft, bepaal waarin jij wilt groeien, wat voor jou het belangrijkst is en waar jij voldoening uit haalt. Dan volgt die groei vanzelf!