BLOG

Voorspelbaarheid is geld waard

Vorige week heb ik het gehad over structuur en het belang hiervan. Zodra er structuur is, kunnen we een level verder denken, namelijk het belang van voorspelbaarheid. Voorspelbaarheid is geld waard. Iedereen vindt het fijn om op sommige vlakken voorspelbaarheid te hebben en hier zijn hele industrieën omheen gebouwd, denk aan de verzekeringssector.

Als onderneming wil je ook graag voorspelbaarheid. Het liefst wil je weten welk effect bepaalde acties hebben en of je bij moet schakelen om de doelen voor komende maand te behalen. Als we bijvoorbeeld kijken naar de klassieke salesfunnel dan is het fijn om te weten dat als je er bovenin een dubbeltje in gooit, dat er dan een kwartje uit komt rollen.

Om deze voorspelbaarheid op te bouwen is het allereerst belangrijk om een duidelijke structuur te hebben. Met deze structuur kun je namelijk inzichten opdoen die je eerder niet zag, kun je bestaande inzichten aanscherpen en kun je daarnaast experimenteren met nieuwe ideeën. Structuur is dus geen wondermiddel dat jou ineens van alle problemen verlost, maar een hele belangrijke tool die je kunt gebruiken voor het bouwen van jouw organisatie.

Vervolgens moet je gaan testen, gestructureerd testen, en ervaring opdoen om erachter te komen wat voor jou werkt. Zo kun je het salesproces uitdenken, leads kwalificeren op dezelfde manier en conversies van verschillende leadkanalen meten om vervolgens hiermee aan de slag te gaan. Je krijgt dan steeds voorspelbaardere informatie welke veel rust en ruimte kan geven als het nodig is. Nogmaals: voorspelbaarheid is geld waard.

Een paar weken geleden schreef ik over continuïteit versus intensiteit. Ook hier is dit weer van toepassing. Hoe voorspelbaarder jouw acties worden, hoe voorspelbaarder de resultaten worden. En hoe fijn is het om voorspelbare resultaten te hebben! Een goede reden dus om bepaalde gewoontes aan te leren en te zorgen voor een bepaalde mate van voorspelbare input.

Voorbeelden zijn er genoeg, onvoorspelbaarheid of risico is geld waard, denk aan sparen versus beleggen. Denk aan verzekeringen die je wellicht niet nodig hebt (maar wel zekerheid geven) of aan de onzekerheid die een ondernemer heeft (Max en Sabine uit een eerder blog voor de oplettende lezer).

Wil jij ook meer voorspelbaarheid? En denk je dat dit gaat helpen om jouw organisatie te laten groeien? Maar weet je nog niet helemaal hoe je dit kunt aanpakken? Lees dan vooral het blog hiervoor even of neem contact op of samen even te sparren.

Contact