Een tijd geleden schreef ik over het gebrek van een vierde en vijfde versnelling. Vooral wanneer je in de derde versnelling op de snelweg rijdt. In de reacties werd terecht de vraag gesteld hoe je dan aan zo’n vierde of vijfde versnelling komt. Want een probleem aankaarten is soms makkelijker dan de oplossing vinden. Daarom neem ik nu de tijd om hier verder op in te gaan.
Zoals ik schreef zijn ondernemers die in de derde versnelling op de snelweg rijden vaak heel druk. Zij zijn druk bezig met het indrukken van het gaspedaal, vooral dat eigenlijk. Continu plankgas, Continu heel veel ballen hooghouden en heel veel brandjes blussen. Daardoor zitten ze maximaal in de operatie en zien ze door de bomen het bos niet meer. Wat de persoon in dit verhaal vooral mist is overzicht. Overzicht van alles dat er speelt, van de doelen die er zijn, de projecten en processen die lopen, van de mensen die betrokken zijn en overzicht van de dingen die nu beginnen te lekken, maar nog niet lek genoeg zijn om het nu acuut op te moeten lossen.
Als zo’n ondernemer overzicht heeft, dan kan hij of zij ook keuzes maken. Wanneer je alles kan overzien, dan kun je beginnen met het structureren van de organisatie en alle taken die daarbij horen. Nog belangrijker is het onderscheiden van hoofd- en bijzaken. En dat bedoel ik niet alleen in de hoeveelheid tijd dat iets kost. Aandacht voor andere mensen, bijvoorbeeld collega’s, hoeft niet heel veel tijd te kosten, maar kan wel een enorm verschil maken. Uiteraard is de hoeveelheid tijd soms juist wel cruciaal. Want het liefst ben je bezig met de kern van je organisatie en niet met alle randzaken eromheen.
Wanneer je het overzicht hebt kun je hoofd- en bijzaken onderscheiden. Dan kun je zelf prioriteiten stellen in plaats van brandjes blussen. Dan kun je proactief werken voordat iets een probleem is, dan kun je keuzes maken, creatief zijn en dan heb je tijd om te bouwen aan die extra versnelling.
Soms is een frisse blik van iemand die buiten de organisatie staat hiervoor heel fijn, maar soms kun je het ook zelf proberen. Die extra versnelling is dus niet een tool die je moet kopen, maar vooral een bepaald inzicht, het overzicht en een bepaalde rust die je moet hebben. Op dat moment kun je zelf bouwen aan die vierde en vijfde versnelling, zodat jij ook op de snelweg comfortabel kunt rijden terwijl je met je passagiers praat. Ik vind het heel leuk om die frisse blik van buitenaf te zijn, om jou op weg te helpen en om jou meer rust en voorspelbaarheid te geven. Dan kunnen we samen werken aan die extra versnelling(en). En als je het zelf kan, dan is dat natuurlijk helemaal mooi. Alleen nog even tijd voor maken 😊