BLOG

De veranderende arbeidsmarkt (1/4):– werken voor bedrijven met impact

Ik geloof dat er een aantal grote veranderingen komen op de arbeidsmarkt. Niet allemaal vandaag of morgen en ook niet in elke regio of sector in hetzelfde tempo, maar ik denk wel dat het trends zijn. In de komende tijd wil ik mijn ideeën met jullie delen en ben ik benieuwd naar jullie feedback. Vandaag het eerste deel en die gaat over misschien wel de belangrijkste verandering: welke bedrijven zullen (blijven) groeien en welke niet?

Voorzichtig is deze verandering al ingezet, maar het effect is nog minimaal. Op dit moment is er krapte op de arbeidsmarkt en kunnen werkgevers lastig aan het juiste personeel komen. Veel bedrijven zien dit als een slecht teken, maar ik denk dat het ook een goede ontwikkeling kan zijn. We kunnen steeds meer werk automatiseringen of robotiseren. We kunnen zelfs computers voor ons laten nadenken over de beste oplossingen. En toch hebben we steeds meer mensen nodig om al het werk te doen.

Een term die je wellicht vaker gehoord hebt is de bullshitbaan. Steeds meer mensen hebben een baan waarvan ze vinden dat die niets toevoegt aan de maatschappij. Dat het niet uitmaakt of zij hun werk wel of niet doen. En dat draagt natuurlijk niet bij aan de intrinsieke motivatie. Daarom worden veel werknemers extrinsiek gemotiveerd, met bijvoorbeeld een goed salaris, een bonus of een mooie leaseauto. Nu de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt denk ik dat steeds meer mensen zich afvragen of dit wel de baan is die ze willen. En het is aan de werkgevers om hun werknemers intrinsiek of extrinsiek te motiveren. Het is aan de organisaties om uit te leggen wat hun missie is en of dat enkel winst maken is of dat er meer is dat ze nastreven.

Hierdoor denk ik dat mensen steeds kritischer worden op waar zij willen werken. Steeds meer mensen om mij heen hoor ik zeggen dat ze eigenlijk vooral of alleen willen werken voor een werkgever met een missie. Dat kan een sociale missie zijn (denk aan een organisatie als Happy Tosti), een duurzame missie (zoals Vandebron) of een maatschappelijke missie (waarvan ik it’s public een mooi voorbeeld vind). Op het moment dat talenten ervoor kiezen om alleen voor organisaties met een missie te werken, dan bepalen zij dus welke organisaties toegang hebben tot deze talenten.  En dat bepaalt weer welke bedrijven zullen floreren en groeien. Het zijn steeds meer de werknemers die het voor het zeggen hebben. De werkgevers moeten helder uit kunnen leggen wat hun missie is om talent aan hen te binden. De vraag naar bedrijven die meer nastreven dan alleen maximale winstgevendheid groeit en dat biedt kansen voor nieuwe bedrijven met een missie. Tegelijkertijd zorgt dit voor de noodzaak bij veel bestaande bedrijven om zich te richten op meer dan alleen winst en ook hun steentje bij te dragen. Wil je meer weten over bedrijven met impact? Zoek je een nieuwe baan of zoek je juist nieuwe collega’s? Ik verbind graag mensen waar ik in geloof 😊

Contact