In mijn blogs gebruik ik vaak beeldspraken om bepaalde inzichten duidelijk te maken, zoals de vergelijking met het rijden in de derde versnelling op de snelweg, het verschil tussen zweven en vliegen of dat je soms moet snoeien om te groeien. De laatste tijd merkte ik dat ik een nieuwe vergelijking gebruik die op erg veel herkenningsknikjes kan rekenen, daarom vandaag een blog hierover.
Iedereen heeft weleens met een tuinslang in zijn of haar handen gestaan. Veel van jullie zullen ook weleens met een spuitpistool of een sproeikop aan de slag zijn geweest. Zo eentje waarbij je kunt draaien aan de kop, zodat het een krachtige straal wordt of een sproeikop wordt die alle kanten op sproeit. Op die manier kun je kiezen hoe krachtig jouw straal is. Wil je iets schoonspuiten, dan kies je waarschijnlijk voor de krachtige, smalle straal. En wil je juist planten water geven en zoveel mogelijk planten tegelijk watergeven, dan kies je voor de sproeikop.
In marketing en sales is dat vaak niet anders. Je kunt ervoor kiezen om jouw boodschap op een hele smalle, specifieke doelgroep te richten of juist breed in te zetten. Hoe meer je je richt tot een specifieke doelgroep, hoe krachtiger jouw boodschap wordt. Vergelijk de onderste twee voorbeelden bijvoorbeeld eens:
1. ”Ik help bedrijven om te groeien. Ik heb veel ervaring in het schalen van bedrijven, op commercieel en op personeelsvlak. Daarom ben ik niet alleen bedrijfskundig onderlegd, maar heb ik ook veel mensenkennis en ervaring in HR. Ik heb altijd interesse gehad in financiële producten en vind het ook leuk om mee te denken over de strategie van jouw bedrijf. Mijn ervaring is breed. Ik heb zowel in de IT en de energiesector gewerkt als interesse in voeding, zorg en onderwijs. Ik leer snel en ben breed inzetbaar.”
En de volgende pitch:
2. “Ik geloof in de kracht van IT en een schaalbare organisatie. Daarom help ik IT-bedrijven die dit ook voor ogen hebben: duurzaam groeien gericht op de lange termijn. Focus en professionalisering is hierbij essentieel, omdat dat nodig is om een goede fundering te bouwen voordat je gaat schalen. De bedrijfskundige en commerciële ervaring breng ik mee en daarnaast heb ik een groot netwerk in dit vakgebied. Ik ga graag het gesprek aan om te kijken of het klikt.”
In het tweede voorbeeld ben ik veel specifieker. Dat brengt voordelen met zich mee (je spreekt een bepaalde groep veel meer aan), maar ook nadelen (je spreekt een grotere groep helemaal niet meer aan). Dat is de kunst van het maken van keuzes. Indien je overal de focus op hebt, heb je nergens de focus op. Denk nog maar eens terug aan de tuinslang en de kracht van de waterstraal…