Afgelopen weken ben ik overweldigd door alle reacties op mijn aankondiging om voor mezelf te beginnen. Vooral via LinkedIn kreeg ik veel reacties van oud-collega’s, studievrienden, familie, partners, klanten en zelfs van middelbare schoolvrienden. Ik hecht veel waarde aan mijn relaties met mensen, of dat nu collega’s, klanten of vrienden zijn, ik probeer altijd mensen te helpen. Daarom vind ik het ook heel belangrijk om relaties te onderhouden, om tips uit te wisselen en om te kijken of je iemand wellicht kan helpen. Bijvoorbeeld door die persoon te koppelen aan iemand anders in je netwerk. Op die manier help je 2 mensen, bijvoorbeeld aan een nieuwe collega, met het vinden van een huis, een nieuwe klant of een gesprekspartner voor een netwerkgesprek. Je netwerk is enerzijds een bron van informatie en biedt anderzijds een schat aan kansen.
Na mijn afstuderen ging ik op zoek naar mijn eerste baan. Hiervoor heb ik met veel oudleden van mijn dispuut gepraat en koffie gedronken om erachter te komen wat daarbij komt kijken, welke tips ze hadden en wat zij inmiddels zelf deden. Het is heel lastig om vanachter je laptop te weten te komen wat elke functie inhoudt en wat bij je pas. Door vragen te stellen aan iemand die al langer in dat wereldje rondloopt kun je erachter komen of jij ditzelfde ambieert. Een aantal jaar later, bij de zoektocht naar mijn tweede baan en zelfs voor mijn derde baan 6 jaar later heb ik hetzelfde gedaan. Toen heb ik ook studievrienden en oud-collega’s opgezocht. De gesprekken waren bijna altijd interessant: ofwel omdat ik te weten kwam wat ik niet wilde (zo’n grote corporate is niets voor mij). Of juist omdat iets mij heel erg aansprak (de vrijheid en fijne collega’s waarmee je niet alleen tussen 9 en 5 je werkgerelateerde zaken deelt). In beide gevallen gaf mij dit veel inzicht en bagage voor mijn eigen zoektocht. En hoewel je een baan kunt vinden die bij je past, een bedrijf vindt die op jouw lijf geschreven is of juist gaat ondernemen en voor jezelf gaat beginnen, die reis is nooit afgelopen, dus deze informatie kan altijd nog van pas komen. Daarnaast is jouw netwerk, indien ze (deels) dezelfde kernwaarden als jij hebben, een verlengde van jouzelf.
Anderzijds biedt je netwerk ook een schat aan kansen. Als jij mensen om je heen verzameld met dezelfde kernwaarden, dan is de kans groot dat er overlap is in jullie interesses. Het helpen van anderen is daardoor ook makkelijker, met een baan, een vacature of door hen met de juiste persoon binnen jouw netwerk in contact te brengen. En wanneer jij probeert anderen te helpen, dan zullen anderen jou ook proberen te helpen. Als jij een baan zoekt, een evenement organiseert of een ingang zoekt bij een bedrijf, zullen ze jou ook eerder helpen. Zelfs voor het zoeken naar opdrachtgevers merk ik binnen een week al het prachtige effect van een netwerk. Hierdoor kun je ook veel beter verkopen op de manier die ik in een van mijn vorige blogs omschreef: verkopen op basis van vertrouwen.
Voordat je nu denkt dat het aantal LinkedIn connecties bepaald hoe goed jouw netwerk is: Voor mij is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit hierin. LinkedIn verzoeken van mensen die ik nog nooit gesproken heb zijn voor mij weinig waard, mits iemand hier een uitleg bij stuurt (vraag die dus ook altijd!). Je hebt uiteindelijk 100% van je tijd te verdelen en als je dit over 100 mensen verdeelt krijgt iedereen gemiddeld 1% aandacht, maar verdeel je dit over 1000 mensen, dan is dit maar 0,1%. Een netwerk vol opvulling is uiteindelijk veel minder effectief. Over het maken van keuzes schrijf ik een volgende keer meer, maar onthoud vooral dat de kwaliteit van je netwerk het belangrijkst is. Zoals bij veel dingen gaat het hierbij niet om de intensiteit van je contact, maar om de continuïteit. Ook hier zal ik nog over schrijven.
Voor nu wil ik afsluiten door jou te bedanken voor het lezen van bovenstaande. Mocht je dit lezen, dan is de kans groot dat jij tot mijn netwerk behoort en aan mijn netwerk heb ik veel te danken. Dus dankjewel!