Half september schreef ik dat het tijd is voor een herwaardering. Dat we verder moeten kijken dan de economische waarde en meer aandacht mogen hebben voor de impact die een organisatie maakt. Na de blogs die volgden kreeg ik vaak de vraag of ik tegen het maken van winst ben. Zeker niet! Ik denk dat winst zelfs noodzakelijk is voor veel organisaties om impact te maken.
Hierbij is de uitgangspositie essentieel: wordt alleen gekeken naar maximale economische winst op korte termijn of wordt er geïnvesteerd in impact op de lange termijn? Daarom vandaag een organisatie dichtbij huis waar ik veel mee samen heb mogen werken afgelopen jaar: Devise.
Devise helpt organisaties in de spoedzorg met inzichten uit data. Om complexe keuzes te analyseren, simuleren en de dienstverlening te verbeteren. Hierbij richt ze zich specifiek op de spoedzorg, zodat ze de kennis en ervaring die ze opdoet opnieuw in kan zetten bij andere organisaties in de spoedzorg.
Een belangrijke meerwaarde van Devise is dat ze een scherpe focus heeft op de spoedzorg. Doordat zij als een van de weinige data analyse bedrijven zo’n gerichte focus hebben, kunnen ze maatschappelijke organisaties zoals ambulancevoorzieningen beter ondersteunen, ook in tijden van crisis. Omdat je de taal, de systemen en de bekende uitdagingen kent. Afgelopen jaar, een dag na de eerste corona-persconferentie van Rutte in maart heeft Devise direct aangeboden om kosteloos afschaalplannen te maken en ambulancevoorzieningen te ondersteunen met de druk die ontstaat. Om zo de impact van corona op de algehele prestaties van de zorg te minimaliseren.
Een mooi voorbeeld dat laat zien dat het niet altijd draait om winst maken. Het zijn de duurzame klantrelaties die uiteindelijk veel belangrijker zijn. Zeker binnen een sector waarin de maatschappelijke impact op nummer 1 staat. Devise ondersteunt ambulancevoorzieningen in een groot deel van Nederland, werkt regelmatig samen met landelijke partners en vergroot steeds haar mogelijkheden dankzij de groeiende behoefte binnen de sector aan hoogwaardige data-analyse oplossingen.
Op deze manier kan een bedrijf winst maken, maar indirect ook een belangrijke bijdrage leveren aan de spoedzorg. Heb je meer vragen of opmerkingen naar aanleiding van mijn blogs? Ik hoor graag van je!