Er is veel winst te behalen in de kledingsector. Zo schreef De Correspondent meerdere malen over de misstanden en de gevolgen. Sinds een jaar ben ik mij hier bewuster van en probeer ik mijn steentje bij te dragen door bewust te kiezen waar ik mijn kleding koop. De Correspondent is trouwens ook een mooie organisatie die, mede dankzij de introductie van de Stichting, haar maatschappelijke impact (advertentievrije onderzoeksjournalistiek) nastreeft boven economische waarde. Maar vandaag even over kleding, te beginnen in het zuiden.
Ecoalf is een Spaans bedrijf, verkoopt kleding en gebruikt de kraakheldere slogan “Because there is no planet B”. Hier handelen ze ook naar. Zo is 75% van de materialen die ze gebruiken (in de 2020 collectie) gerecycled, hebben ze een stichting die ook buiten Ecoalf projecten start en steunt om recycling te bevorderen en loop ik op prachtige schoenen die grotendeels van gerecycled materiaal zijn gemaakt. En het voelt soms alsof ik, door deze schoenen te dragen, ook een steentje bijdraag aan hun missie. Zo makkelijk kan impact maken soms zijn. Het is duidelijk dat deze organisatie haar missie succesvol heeft weten te verbinden aan het neerzetten van een commerciële organisatie.
Bij het zoeken naar nieuwe duurzame jeans werd ik bij de Rode Winkel in Utrecht werden verschillende merken geïntroduceerd: MUD Jeans, Nudie, Kuyichi en Kings Of Indigo. Al deze merken zijn gestart met het uitgangspunt om duurzame kleding te maken, elk op hun eigen manier. Naast de materialen en het productieproces kun je bij MUD jeans bijvoorbeeld een broek leasen, waarbij zij de broek na gebruik weer kunnen recyclen of upcyclen, geeft Nudie een ongelimiteerde reparatieservice en heb ik van Kuyichi een broek die gemaakt is van oude jeans die ingezameld zijn in Utrecht. Met een prachtige Domtoren als bewijs achterop.
Een ander bedrijf is Yuma Labs. De slogan: “Tomorrow’s sunglasses from yesterday’s waste” zegt denk ik alles. Zij maken zonnebrillen van gerecycled plastic en proberen zo circulair mogelijk te zijn. Zo hebben ze een service om de oude, kapotte of versleten zonnebrillen anytime weer retour te sturen, zodat zij hier nieuwe brillen van kunnen maken. En jij ontvangt een mooie cashback! Daarnaast zien ze er ook heel tof uit 😎
Al deze bedrijven zijn gestart om impact te maken en het anders te doen dan de traditionele merken. Door hier een commerciële organisatie omheen te bouwen kunnen ze ook blijven bestaan. Op internet zijn talloze merken en organisaties te vinden binnen de kledingindustrie die hier mee bezig zijn. Voor mij zijn dat o.a. bovenstaande organisaties. Bepaal vooral voor jezelf wat bij jou past.
Heb je nog andere organisaties waar ik zeker even naar moet kijken? Laat het mij weten, dat wordt gewaardeerd!