Half september schreef ik dat het tijd is voor een herwaardering. Dat we verder moeten kijken dan de economische waarde en meer aandacht mogen hebben voor bijvoorbeeld de ecologische, maatschappelijke en sociale waarde van een organisatie. De komende tijd wil ik organisaties in de spotlights zetten die laten zien dat het anders kan en waar ik reeds gebruik van maak. Heb je tips voor organisaties waar ik ook eens naar moet kijken? Laat het mij weten. Ik begin alvast.
Iedereen heeft tegenwoordig een (niet-medisch) mondkapje nodig voor bijv in het OV. Ik ben blij dat ik met mijn i-did mondkapje niet alleen aan die verplichting kan voldoen, maar dan ik ook elke keer herinnerd wordt aan de missie van i-did. I-did werkt met gerecyclede materialen en er werken mensen die, om uiteenlopende redenen, lang niet of nog nooit hebben gewerkt. Op die manier verkopen ze producten, helpen ze mensen aan het werk en dat levert hele mooie verhalen op. Dat maakt mijn mondkapje niet alleen een mondkapje, maar is het ook een reminder aan deze mooie verhalen. Dat we verder moeten kijken dan alleen naar de economische waarde van spullen en die bewustwording is al een grote winst.
De thee die ik drink tijdens het schrijven van dit verhaal is van PTThee. Daan en Matthijs besloten natuurherstel te koppelen aan een businessmodel. Daarom zaaien ze braakliggende stukken akkerland bij boeren in met kruiden. Dit komt ten goede aan de biodiversiteit (bijen, vlinders, etc) en zorgt voor een rijkere natuur. Later komen ze deze kruiden oogsten en ontvangen boeren hier een vergoeding voor. De kruidenthee die PTThee hiervan maakt verkopen ze via de post (PTT!) aan consumenten en bedrijven die heerlijke thee willen drinken en tegelijkertijd ook willen helpen met het herstel van de biodiversiteit. Dus zelfs met mijn kopje thee draag ik een heel klein beetje hieraan bij. Dan smaakt die thee nóg beter.
Veel sociale ondernemingen (45% volgens de Social Enterprise Monitor 2020) zien sales als grootste obstakel om meer maatschappelijke impact te maken. Ik wil juist deze ondernemers graag helpen. Door het vertellen van hun verhaal, het professionaliseren van de commerciële activiteiten of door nieuwe partnerships. Wil je eens kijken of ik voor jullie iets kan betekenen? Dan kom ik graag in contact.