Half september schreef ik dat het tijd is voor een herwaardering. Dat we verder moeten kijken dan de economische waarde en meer aandacht mogen hebben voor bijvoorbeeld de ecologische, maatschappelijke en sociale waarde van een organisatie. De komende tijd wil ik organisaties in de spotlights zetten die laten zien dat het anders kan en waar ik reeds gebruik van maak. Heb je tips voor organisaties waar ik ook eens naar moet kijken? Laat het mij weten. Ik begin alvast.
Sinds een aantal maanden doe ik een groot deel van mijn boodschappen bij Voko Utrecht. Dit is een voedselcollectief van vrijwilligers die gezamenlijk biologische en lokaal inkopen bij boeren. Elke vrijwilliger werkt een aantal uur per maand voor Voko en hierdoor draait de gehele organisatie uitsluitend op vrijwilligers. Zowel de administratie en de IT als het contact met de boeren, het ophalen van de boodschappen en het uitdelen hiervan doen zij. Voko is actief in Utrecht, maar ook in andere steden.
Dit initiatief maakt mensen bewust van het seizoen, geeft een gevoel van gemeenschapszin door het vrijwilligerswerk en verkort de voedselketen door direct lokaal (en biologisch) in te kopen bij de producent, de boer. Die krijgt op zijn of haar beurt weer een goede prijs voor de producten. Zoveel maatschappelijke en ecologische waarde, dat is voor reguliere supermarkten moeilijk te evenaren. Uiteraard hebben supermarkten weer andere voordelen 😊
Binnen Nederland ontstaan steeds meer oplossingen om lokaal en/of biologisch voedsel te kopen. Voko Utrecht is, na een kort onderzoekje, degene waar ik voor gekozen heb. Niet alleen gericht op lokaal en direct bij boeren voedsel kopen, maar ook de vorm (een coƶperatie), spreekt mij aan. Heb jij andere tips? Ik hoor het graag!
Tot slot: Er is sindskort een podcasts waarin de boeren van Voko meer vertellen over hun business. Echt een aanrader!