Veel mensen denken bij sales aan snelle verkoop, aan korte termijn sales, aan de typische autoverkoper, de verkoper aan de deur of de energiemaatschappij die je belt omdat je niet in het bel-me-niet-register staat. Voor veel mensen heeft deze manier van verkopen een negatieve smaak. Veel mensen zijn daarom vaak ook terughoudend als het om verkoop aankomt als ik ze spreek. Tot dat ik vertel over een andere manier van verkoop.
Het type verkoop waar de meeste mensen aan denken is korte termijn verkoop, vaak gericht op korte-termijnwinst. Het type verkoop waar ik meer in geloof is lange-termijn relaties en verkoop. Laten we het duurzame verkoop noemen. Niet zo snel mogelijk resultaat, maar een resultaat dat zo lang mogelijk beloond wordt. Waarbij het meer gaat over geven dan over nemen, meer over vertrouwen dan de beste argumenten en meer over mensen helpen dan mensen iets aansmeren.
Wanneer je je richt op duurzame verkoop (en duurzame groei), dan wordt jouw pitch minder belangrijk en de vertrouwensrelatie met de ander juist belangrijker. Dan gaat het minder om intensiteit, maar juist meer om continuïteit. Een vertrouwensrelatie bouw je namelijk niet op 1 dag. Daar heb je tijd en meerdere contactmomenten voor nodig. Het gaat er meer om dat je een vertrouwensrelatie opbouwt met de ander, dat je elkaar vertrouwt, dat je elkaar helpt en dat je het elkaar gunt. En daarin zit een belangrijk voordeel voor de kleine ondernemer.
De kleine ondernemer spreekt zijn of haar klanten namelijk regelmatig, kan extra aandacht geven en heeft persoonlijk contact. Veel grote ondernemingen zijn meer machines, onpersoonlijker en meer gericht of efficiëntie. Daar zit een belangrijke kans voor de kleine ondernemer. Die kan zich veel beter richten op lange termijn sales en een duurzame klantrelatie. Want die is essentieel als je duurzaam wilt groeien.
Wat is jouw favoriete onderneming die duurzame klantrelaties opbouwt?