We kennen allemaal het moment dat we ergens geen tijd voor hebben. Dat we iets voor ons uitschuiven, dat we een afspraak afzeggen of geen nieuwe projecten aannemen. Vaak is een gebrek aan tijd de reden en dat lijkt ook logisch als we naar onze agenda kijken. Maar vaak is het een kwestie van prioriteit.
We krijgen steeds meer prikkels, informatie en verzoeken van onze telefoon, van reclameuitingen en via verschillende zintuigen. En daar moeten we mee om leren gaan. Zo is appen op de fiets niet meer toegestaan, worden telefoons in een mand gelegd bij etentjes (de eerste die op z’n telefoon kijkt betaalt de rekening) en moet communicatie steeds sneller en visueler (van email naar facebook naar instagram).
Op het moment dat een droomkans zich voordoet, dan MAKEN we daar tijd voor. Stel dat je de loterij wint, maar het lot dan wel persoonlijk binnen 24 uur moet laten zien onder de Eiffeltoren, dan maak je hier tijd voor. En de andere kant op: als jouw dochter op de eerste hulp in het ziekenhuis belandt en zo snel mogelijk hulp nodig heeft, dan laat je waarschijnlijk alles vallen waar je mee bezig bent om haar te helpen.
Dit zijn natuurlijk extreme voorbeelden, maar dit is wel een van de uitdagingen van veel mensen tegenwoordig. We willen meer dan waar we tijd voor hebben (FOMO). En daardoor moeten we continu bepalen wat prioriteit heeft. En dat signaal zend je ook naar anderen uit.
Als jij tijd neemt voor iemand, dan straal je uit dat hij of zij belangrijk voor je is. Als jij er bent als diegene het nodig heeft, dan laat je zien dat dat jouw prioriteit heeft. Dat kan zijn wanneer jouw partner een slechte dag heeft gehad, wanneer een vriend iets te vieren heeft of wanneer een collega hulp nodig heeft bij een project. Door tijd te maken laat je zien dat je hierom geeft.
Op werk geldt dit ook. Als leidinggevende is het jouw taak om er te zijn voor de mensen in jouw team. Dat is, afhankelijk van de exacte situatie, een van jouw belangrijkste rollen. Door tijd te maken voor hen, laat je zien dat zij belangrijk voor je zijn. Tijd maken om te vragen hoe een bepaald project gaat, tijd om te vragen of je ergens mee kan helpen en tijd om even stil te staan bij de ontwikkeling van je collega. Door tijd te maken laat je zien dat het belangrijk is voor je.
Andersom geldt het natuurlijk ook. Door geen tijd te maken voor bovenstaande, door afspraken af te zeggen en door altijd druk te zijn geef je weinig ruimte en blijk van waardering (en weinig prioriteit). Zorg daarom dat je altijd bewust met je tijd omgaat en wees je ook bewust van de reden als je ergens “geen tijd” voor hebt. Niet sporten, wel netflix? Weinig slaap, maar wel uren spelletjes op je telefoon spelen?
Dat betekent geen prioriteit. En dan hoeft niet erg te zijn, maar dat is voor jezelf wel goed om te weten 😊