Een tijd geleden was ik bij een theatervoorstelling van Rutger Bregman, “De meeste mensen deugen”. Ik raakte aan de praat met een paar vrienden en het ging onder andere over de manier waarop je anderen waardeert. Wat is van belang en wat is eigenlijk onbelangrijk als je hiernaar kijkt? Een van mijn vrienden maakte de opmerking dat status, geld of macht geen graadmeter is voor de waardering die hij geeft aan mensen. Voor hem is betrouwbaarheid en in hoeverre ze mensen helpen veel belangrijker. Een hele interessante opmerking.
Ik zie om mij heen ontwikkelingen die veelal dezelfde richting op gaan. Het belang van materiële zaken wordt minder en het belang van immateriële zaken wordt juist groter. In deze wereld komt steeds meer nadruk op transparantie en hangt de waarde van een product of dienst steeds meer af van het laatst geleverde. Levenscycli van bedrijven worden steeds korter en het belang van een goed netwerk (waar ik eerder over schreef) wordt steeds belangrijker, zowel zakelijk als op individuele schaal.
Betrouwbaarheid wordt steeds belangrijker. En dan bedoel ik niet de vastgeroeste patronen “want zo hebben we het altijd gedaan”, maar wel zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Juist de transparantie en globaliserende mogelijkheden van tegenwoordig zorgen ervoor dat het aanbod exponentieel is toegenomen, welke product of dienst je ook zoekt. De waarde van een betrouwbare partner, een verlengstuk van jezelf is groot.
Zeker bij het bouwen van duurzame relaties met klanten, met medewerkers, met partners of met vrienden is het belangrijk om betrouwbaarheid hoog in het vaandel te hebben staan. Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar duurzame groei. Wel groei, maar niet ten koste van alles. En vooral groei ook die op de lange termijn blijft. Duurzame groei is voor steeds meer bedrijven het uitgangspunt, ook met het klimaat in het achterhoofd.
Ik kan mij helemaal vinden in de opmerking “ik waardeer mensen niet om status, geld of macht, maar in hoeverre je ze kunt vertrouwen en ze jou helpen”. Dat is ook wat ik uit wil dragen en wat ik mijn klanten meegeef. Wil je op zoek naar snelle groei op de korte termijn en is dat het uitgangspunt? Dan zijn er ongetwijfeld een hoop mensen die je beter kunnen helpen 😊